logo

Курас Л.В., Кальмина Л.В., Михалев А.В.
Капитаны российской восточной политики: рубеж XIX–ХХ вв.

Иркутск: Изд-во «Оттиск», 2018. – 112 с.

 

Монография рассматривает архитектуру восточной политики России на рубеже XIX-ХХ вв., начало которой положило сооружение Транссибирской железнодорожной магистрали как механизма выхода империи на Восток. Разработчиками этой политики стали министр финансов С.Ю. Витте – автор концепции модернизации экономики России, известной как «система Витте»; кяхтинское купечество, проложившее путь в Китай с целью формирования устойчивого рынка сбыта российских товаров; журналист И.С. Левитов, создавший проект «Желтороссии» – буферной колонии в российско-китайском трансграничье.

English

Kuras L.V., Kalmina L.V., Mikhalev A.V. Captains of the Russian East Policy on the cusp of the 19th and 20th centuries. – Irkutsk: “Ottisk” Publishing House, 2018. – 112 p.

The authors consider the architecture of east policy of Russia on the cusp of the 19th and 20th centuries which foundation was laid by a construction of the Trans-Siberian railway line as the mechanism of Empire’s exit to the east. This policy was developed by the Minister of Finance S.Yu. Witte, the author of the concept of modernization of economy of Russia, which is known as "Witte's system"; the Kyakhta merchants who laid a way to China for the purpose to organize the steady sales market of the Russian goods; the journalist I.S. Levitov who created the project of “Zheltorossiya”, the buffer colony at the border of Russia and China.